
بخشهای همودیالیز، مرکز شیمی درمانی سرپایی، هماتولوژی و پیوند ساحل خلیج فارس در بیمارستان آموزشی درمانی کودکان بندرعباس با حضور استاندار هرمزگان، نمانیده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افتتاح شد.
به گزارش قلم ایده آل؛استاندار هرمزگان در حاشیه افتتاح بخشهای جدید بیمارستان کودکان بندرعباس، این اقدام را نمادی از مشارکت مؤثر دولت، مجلس، نهادهای مردمی و خیرین دانست و بر تداوم توسعه زیرساختهای سلامت در استان تأکید کرد.
محمد آشوری ضمن قدردانی از همه مسئولان، پزشکان، خیرین و دستاندرکاران این پروژه گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم، ثمره همکاری و همدلی همه اضلاع حکمرانی و نهادهای مدنی است. این همکاری جمعی میتواند به تسهیل ارائه خدمات بهتر در حوزه سلامت کمک کند.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان در مسیر تحقق شاخصهای توسعه سلامت گام برمیدارد افزود: تلاشهای ارزشمندی از گذشته، بهویژه در دوره مدیریت آقای دکتر شاهرخی، انجام شده است؛ اما همچنان برای رسیدن به سطح مطلوب خدمات درمانی، نیازمند تداوم این اقدامات هستیم.
استاندار هرمزگان مشارکت خیرین در توسعه این بیمارستان را ستود و اظهار کرد: کار ارزشمندی که در ساخت، توسعه و تجهیز بخشهای جدید انجام شده، حاصل همکاری خیرین، پزشکان، و مجموعه مدیریت بیمارستان است. از همه کسانی که از تأمین مصالح تا پشتیبانی مالی نقش داشتند قدردانی میکنم.
آشوری با اشاره به استمرار نهضت سلامت از سال ۱۴۰۴ افزود: این حرکت جمعی با هدف کاهش سفرهای درمانی مردم استان و ارائه خدمات تخصصی در داخل هرمزگان آغاز شده و تاکنون دستاوردهای مهمی داشته است.

وی از تجهیز مراکز درمانی استان به فناوریهای نوین نیز خبر داد و گفت: در مرکز پرتو درمانی بندرعباس تنها در ماههای اخیر، تجهیزاتی به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نصب شده و با احتساب سایر دستگاهها، در مجموع حدود دو همت تجهیزات جدید وارد استان شده است. همچنین با اضافه شدن ۶۰ دستگاه دیالیز به مراکز مختلف، بیماران دیگر نیازی به سفرهای طولانی برای دریافت خدمات درمانی نخواهند داشت.

استاندار هرمزگان در پایان تأکید کرد: اقداماتی همچون راهاندازی مرکز شیمیدرمانی و فراهم کردن شرایط پیوند مغز استخوان در استان، از پیشرفتهای چشمگیر در حوزه سلامت است. با توسعه و تکمیل این زیرساختها، هرمزگان میتواند بسیاری از نیازهای درمانی خود را در داخل استان پاسخ دهد.
وی با قدردانی از همه فعالان این عرصه گفت: دست و بازوی همه کسانی را که در خلق این زیبایی و حرکت ارزشمند نقشآفرین بودهاند، میبوسم و به این جلوه از تعاون و همدلی اجتماعی افتخار میکنم.
دیگر هیچ کودک بیماری در استان برای درمان سرطان نیاز به سفر ندارد
دکتر پژمان شاهرخی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در آیین افتتاح بخشهای جدید بیمارستان تخصصی کودکان بندرعباس اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح دو بخش مهم در بیمارستان تخصصی کودکان بندرعباس هستیم؛ بخش دیالیز کودکان و بخش خدماتی ویژه بیماران مبتلا به سرطان، که مجموعاً با اعتباری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان در این دو حوزه هزینه شده است.
وی افزود: در سطح استان، حدود ۸۵۰ بیمار دیالیزی شناسایی شدهاند که نیازمند استفاده منظم از دستگاههای دیالیز هستند. بر اساس استانداردها و شاخصهای کشوری، هر دستگاه دیالیز باید برای تعداد مشخصی از بیماران خدمات ارائه دهد. بررسیهای کارشناسی ما نشان داد که از ۲۱۵ دستگاه دیالیز موجود در استان، حدود ۱۵ دستگاه از رده خارج، و تنها 200 دستگاه فعال بودهاند که از این تعداد نیز ۱۰۰ دستگاه معیارهای استاندارد لازم را داشتهاند. برخی دستگاهها بیش از ۱۰ سال عمر مفید یا ۳۰ هزار ساعت کارکرد داشتهاند و عملاً کیفیت مورد نیاز را نداشتند.
دکتر شاهرخی ادامه داد: با برنامهریزی دقیق و تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی، تأمین ۱۰۰ دستگاه دیالیز جدید برای بیماران استان در دستور کار قرار گرفت که بر اساس نیاز مناطق، بهصورت عادلانه توزیع شد. از این تعداد، ۱۰ دستگاه به بیمارستان کودکان بندرعباس، ۳۰ دستگاه به بیمارستان شهید محمدی، و مابقی دستگاه به مناطق شرقی و غربی استان اختصاص یافته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح مرکز درمان کودکان سرطانی پرداخت و گفت: این مرکز با هدف ارائه خدمات تشخیصی و درمانی اولیه و امکان ادامه درمان به صورت سرپایی راهاندازی شده است. در طبقه بالای ساختمان، بخش بستری کودکان مبتلا به سرطان با ظرفیت ۱۲ تخت احداث شده که انشاءالله طی هفتههای آینده به بهرهبرداری کامل میرسد.

وی همچنین از احداث بخش پیوند مغز استخوان و دو همراهسرا در بیمارستانهای بزرگ استان خبر داد و اظهار داشت: با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان هرمزگان و بهویژه مهندس محمدرضا صفا، سه همراهسرا برای بیماران در حال ساخت است که گامی ارزشمند در جهت تکریم انسانی و حمایت اجتماعی از بیماران به شمار میرود.
به گفته دکتر شاهرخی، در بیمارستان شهید محمدی پروژهای با مساحت ۱۶۰۰ متر مربع با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد در حال اجراست و در بیمارستان کودکان نیز پروژهای نزدیک به ۱۰۰۰ متر مربع با پیشرفت ۴۵ درصدی در دست ساخت است.

وی به چالش شاخص نیروی انسانی پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاخص تعداد پزشک به جمعیت در استان هرمزگان حدود ۷۷ پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که پایینتر از حد مطلوب کشوری است و باید به سطح استاندارد برسد. برنامهریزی کردهایم علاوه بر آموزش پزشکی، ساخت یک مرکز تخصصی درمان بیماریهای روانپزشکی را نیز آغاز کنیم تا خدمات این حوزه تقویت شود.
پایان خبر/