
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اپیدمی ها را رفتار غیر بهداشتی آغاز می کند گفت : آنچه پایان دهنده به یک اپیدمی است رفتارهای بهداشتی افراد جامعه است که رسانه ها با اطلاع رسانی شفاف و صریح نقش مهمی در آگاه سازی جامعه و ترویج رفتارهای صحیح بهداشتی داشته و می توانند تغییر نگرش وتغییر رفتار را در جامعه ایجاد نمایند.
به گزارش قلم ایده آل؛فرشید رضایی در کارگاه آموزشی «اطلاعرسانی صحیح آئدس ودتب دنگی و مقابله با اخبار جعلی» که در سالن کوثر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد بااشاره به تاریخچه ورود پشه آئدس افزود :بیماری تب دانگی به عنوان یک بیماری استوایی و نیمه استوایی شناخته می شود که طبق تحقیقات انجام شده گرمایش زمین باعث پخش شدن این پشه می شود.
وی ابراز کرد : در خصوص بیماریهای منتقله ای مانند تب دانگ با یک پدیده موزاییکی روبرو هستیم بدین معنی اگر یک منطقه درگیر و آلوده شود لزوما سایر مناطق شهرو یا حتی آن منطقه آلوده نیستند.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه این پشه ناقل ۴ تیپ از بیماری دانگ است گفت: ابتلا به هر یک از این تیپ بیماریها تنها باعث ایمنی به آن تیپ می شود.اما در صورت ابتلا به سایر تیپ های این بیماری ممکن است بدن واکنش شدیدتری نشان دهد.
دکتر رضایی از ورود و استقرار پشه آئدس در بندر چابهار و چند شهر دیگر در استانهای گیلان، هرمزگان و بوشهر خبر دادو افزود: خوشبختانه پشه ها در این استانها، هنوز ناقل بیماری نیستند بهجز در بندرلنگه که چند بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور شناسایی شدهاند و نشانه آلوده شدن «پشههای آئدس اجیپتی» به ویروس دانگ در برخی محلات این شهرستان است.

وی تصریح کرد: تب دنگی بر خلاف اغلب بیماریهای عفونی دیگر، نمیتواند بهصورت مستقیم از یک نفر به نفر بعدی منتقل شود و تنها از راه گزش پشه آلوده به افراد سالم منتقل میشود.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت در خصوص زمان بروز علائم بیماری تب دانگی در فرد آلوده بیان کرد: بین ۳ تا ۱۴ روز بعد از گزش پشه آلوده علائم در فرد گزیده شده ظاهر می شود .
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: دوره کمون رشد ویروس در بدن پشه و انتشار آن در بزاق پشه حداقل دو هفته زمان میبرد و بعد از آن پشه ناقل بیماری خواهد بود.

دکتر فرشید رضایی با تاکید بر اینکه این پشه بسیار به رفتارهای انسانی وابسته است گفت :بیشترین زمان گزش پشه آئدس ابتدای صبح و هنگام غروب آفتاب است .
وی پوشیدن لباس های رنگ روشن و پوشیده ،استفاده از پشه بند برای افراد مبتلا،استفاده از توری برای پنجره هاو هواکش ها ،استفاده از پماد دافع حشرات برای قسمتهای در معرض دید بدن ، خالی کردن آبهای راکد موجود در زیر گلدان ها ،بطری ها و… را از مهمترین راههای مقابله با این پشه عنوان کرد وافزود: پشه آئدس حتی در آب راکدی به میزان یک سر بطری نیز قادر به تخم گذاری است.

دکتر غلامعلی جاودان ،رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را استفاده از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی صحیح به مردم عنوان کرد و گفت : از اردیبهشت سال جاری تاکنون بیش از ۲۰۰۰ مورد تست انجام شده وتنها ۱۶ مورد ابتلا به بیماری قطعی شده است که از ۱۶ مورد مثبت در استان هرمزگان ۶ مورد مربوط به شهرستان بندر لنگه بود که یک مورد در بندر لنگه انتقال محلی بوده و بقیه موارد افرادی هستند که سابقه سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داشتند.

وی تاکید کرد: رصد موارد مشکوک توسط تیم بهداشت و درمان انجام، مشکلات و چالشها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
پایان خبر/
خبرنگار:شهین صادقی