رئیس کل دادگستری هرمزگان با تاکید بر ارزیابی وضعیت سوخت در استان هرمزگان، شایعات مربوط به قاچاق سازمانیافته بنزین را در این استان به طور کامل رد کرد.
به گزارش قلم ایده آل؛ مجتبی قهرمانی، در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت یاد شهدای گرانقدر دستگاه قضایی با اشاره به بررسیهای میدانی و تحلیل دادههای سامانههای هوشمند، اعلام کرد: برخلاف فرضیههای مطرح شده، هیچ الگوی مصرف غیرمتعارف و سازمانیافتهای که نشاندهنده قاچاق گسترده باشد، در استان مشاهده نشده است.
وی افزود: در برخی استانها حدود ۲۰ درصد سوختگیریها از طریق کارتهای آزاد جایگاهها انجام میشود، در حالی که این میزان در هرمزگان به حدود ۴۵ درصد رسیده بود. با این حال بررسیهای انجام شده نشان داد این موضوع نیز الزاماً به معنای قاچاق سوخت نیست.
رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه افزایش مصرف سوخت ریشه در نیاز واقعی جامعه دارد، عوامل اقلیمی از جمله گرمای شدید، افزایش ترددها و شرایط ویژه استان را از دلایل اصلی رشد تقاضا دانست.
قهرمانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از ایجاد صفهای طولانی، تأکید کرد که معطل شدن حتی ۱۰ دقیقه شهروندان برای دریافت سوخت، برای مسئولان استان قابل قبول نیست.
وی همچنین اعلام کرد :برای تسهیل روند سوختگیری، مقرر شده است تعداد کارتهای آزاد در جایگاهها به سرعت افزایش یابد.
رئیس کل دادگستری هرمزگان ادامه داد: بندرعباس حداقل پنج جایگاه سوخت کم دارد که مقرر شد از خودروها و موتورسیکلت های استاندارد برای توزیع سیار سوخت استفاده شود تا از شلوغی پمپ بنزین ها کاسته شود.
قهرمانی همچنین از شناسایی سر شاخه های اصلی قاچاق سوخت استان با تاکید و راهنمایی های رییس قوه قضاییه خبر داد.
وی در این زمینه با اشاره به محکومیت های سنگین متهمان دانه درشت قاچاق سوخت بیان کرد: توقیف ۱۰ هزار ملک از متهمان پرونده موسوم به ” توفان” و جریمه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی متهمان در پرونده موسوم به ” حمید پنیر ” و جریمه هزار و 200 میلیارد تومانی متهمان در یک پرونده دیگر از مصادیق برخورد سخت دستگاه قضایی استان با سرشاخه های قاچاق سوخت است.
رییس کل دادگستری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایت جنگس آمریکا در میناب گفت: هنوز ۶۰ قطعه از پیکر شهدای دانش آموز میناب که در تفحص ها از محیط مدرسه و فضای پیرامون یافت شده، خاکسپاری نشده و کار انجام تشخیص DNA می بایست روی آنها انجام شود.
قهرمانی افزود: در حال گفتوگو با خانوادهها برای تعیین تکلیف این پیکرها هستیم و این شهدا هنوز تشییع نشدهاند و در مراسمی ویژه به خاک سپرده خواهند شد.
رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین از تکمیل مستندات حقوقی جنایات جنگی دشمن در حمله به دبستان شجرهطیبه میناب و انتقال پرونده به مرجع تخصصی در تهران خبر داد و تأکید کرد: بر این اساس در محاکم بینالمللی، هیچگونه ادعای عدم اطلاع از سوی فرماندهان متجاوز، رافع مسئولیت کیفری آنان نخواهد بود.
مجتبی قهرمانی ، رئیس کل دادگستری هرمزگان با تشریح ابعاد راهبردی حملات اخیر دشمن و تجاوز به تمامیت ارضی کشور، اضافه کرد: ایران اسلامی در مقطعی از تاریخ قرار دارد که ایستادگی در برابر ظلم، به گفتمانی واحد میان ملت و حاکمیت بدل شده است.
وی با اشاره به جایگاه ویژه استان هرمزگان در معادلات امنیتی کشور افزود: استان هرمزگان به دلیل همسایگی با کشورهای حوزه خلیج فارس، دارا بودن جزایر استراتژیک و حضور مقتدرانه نیروهای مسلح، جایگاهی فراملی دارد و همین موقعیت استراتژیک سبب شد تا در روزهای نخست تجاوز نظامی دشمن، این استان در کانون حملات کور و بیهدف قرار گیرد؛ حملاتی که بهطور مستقیم زیرساختهای غیرنظامی و منابع زیستی مردم را نشانه گرفت.
رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه حمله به یک کشور مستقل، پیش از هر چیز، جنایت بینالمللی محسوب میشود، تصریح کرد: از حمله به منازل مسکونی و اسکلهها تا هدف قرار دادن کشتیها و زیرساختهای حیاتی، همه مصادیق جنایت جنگی هستند که بهصورت دقیق مستندسازی شدهاند.
قهرمانی با اشاره به فاجعه دردناک حمله موشکی به دبستان شجرهطیبه میناب که منجر به شهادت دانشآموزان بیگناه، معلمان و اولیا شد، از تکمیل پرونده قضایی این جنایات جنگی خبر داد و گفت: از لحظات اولیه این فاجعه، شخص دادستان و قضات در محل حاضر شده و ضمن حفظ صحنه جرم، تمامی بقایای موشکها و ادله فنی را جمعآوری کردند.
وی افزود: این پرونده با ۳۳۷ صفحه مستندات متقن و ترجمه تخصصی بخشهایی از آن برای مراجع بینالمللی، آماده رسیدگی در دادسرای امور انقلاب تهران است.
به گفته قهرمانی؛ با دستور دادستان کل کشور و بر اساس قاعده صلاحیت، این پرونده به تهران منتقل شد تا در یک مرجع واحد و تخصصی رسیدگی شود و از صدور آرای متناقض جلوگیری به عمل آید
وی در بخشی از سخنان خود، سه پیام کلیدی و تکاندهنده را خطاب به سردمداران رژیم صهیونیستی و آمریکا، نظامیان و خانوادههای آنان مطرح کرد.
رئیس کل دادگستری هرمزگان خطاب به خانواده نظامیان متجاوز گفت: به همسران نظامی خود بگویید که موشکهای شما با ادعای نقطه زنی، پیکر نحیف کودکان ما را هدف قرار داد و هرگاه به فرزندان خود نگاه میکنید، به یاد بیاورید که همسرانتان با همان تسلیحات، دانشآموزانی چون ماکان نصیری را مستقیماً هدف گرفتند.
وی همچنین خطاب به والدین نظامیان تصریح کرد: به فرزندان خود بگویید که قدرت تخریبی سلاحهایشان چنان بود که حتی پس از دهها آزمایش DNA ، هنوز بخشهایی از پیکر مطهر فرشتههای بیگناه شناسایی نشده است و این نه خطا، که عمق توحش در هدفگیری غیرنظامیان است. .
قهرمانی خطاب به فرماندهان و آمران هم گفت: تاریخ گواه است که جنایات جنگی مشمول مرور زمان نمیشود و در حقوق بینالملل، ادعای عدم اطلاع فرماندهان از جنایات زیردستان پذیرفته نیست؛ بهویژه در عصر تکنولوژی که با دوربینهای پیشرفته بر صحنه مسلط هستند. وی تأکید کرد: بدانید غبار توحش ناشی از نفوذ سیاسی روزی کنار خواهد رفت و آمران، عاملان و حتی معاونان رسانهای این جنایات، در پیشگاه عدالت محاکمه خواهند شد
قهرمانی در خصوص پرونده انفجار بندر شهید رجایی، با بیان اینکه این پرونده همچنان در دست بررسی است، اظهار داشت: تاکنون ۹۰ درصد خسارتهای آسیب دیدگان این حادثه جبران شده است.
رئیس کل دادگستری هرمزگان بیان کرد : از 530 نفری که در پزشکی قانونی تشکیل پرونده داده اند 488 نفر دیه خود را دریافت نموده اند.همچنین به مالکان 4 هزار خودرو و 6 هزار کانتینرآسیب دیده در این حادثه نیز در کمترین زمان ممکن خسارت پرداخت شده است.
وی تأکید کرد: خانوادههای جانباختگان و مصدومان، مطالبات خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کرده اند و دستگاه قضایی با جدیت به موضوع رسیدگی میکند.
پایان خبر/
خبرنگار: شهین صادقی