آموزش و سلامت 20 شهریور 1404 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

مدیریت تب دِنگی مستلزم همگرایی همه‌جانبه و اقدام هماهنگ ملی و محلی است

دومین جلسه کمیته تخصصی پشه آئدس با محوریت پیشگیری و کنترل بیماری تب دِنگی با حضور دکتر پژمان شاهرخی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان، معاونین دانشگاه، رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس و سایر اعضای کمیته در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

به گزارش قلم ایده آل؛ در این نشست دکتر شاهرخی با تأکید بر ضرورت شناسایی مداوم کانون‌های آلوده، گزارش‌دهی دقیق، مشارکت اجتماعی و اطلاع‌رسانی گسترده، تصریح کرد: مدیریت بحران تب دِنگی یک مأموریت بخشی یا محدود به حوزه بهداشت نیست، بلکه مستلزم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، گروه‌های سیاسی، نهادهای محلی و بدنه اجتماعی استان است. این موضوع تنها در سایه همگرایی و مسئولیت‌پذیری جمعی می‌تواند به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اهمیت استمرار جلسات تخصصی در حوزه‌های پژوهش، درمان و آموزش افزود: برنامه‌های پیشگیرانه باید به‌طور مستمر به‌روزرسانی و تقویت شوند و هیچ بخشی نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بماند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین اطلاع‌رسانی و ابزارهای ارتباطی موجود تأکید کرد و گفت: دانشگاه به همراه سایر دستگاه‌های اجرایی، موظف است تمامی امکانات در دسترس را برای اطلاع‌رسانی عمومی، آموزش همگانی و آگاهی‌بخشی تخصصی به‌کار گیرد.

وی تشکیل کمیته علمی تخصصی آئدس را یکی از نیازهای فوری دانست و تصریح کرد: این کمیته باید به‌صورت عمیق و پژوهش‌محور به بررسی چرخه انتقال پشه و ابعاد علمی و عملیاتی آن بپردازد و محتوای لازم برای تولید دانش و آموزش کارشناسان را فراهم سازد. آئدس یک واقعیت انکارناپذیر در زیست شهری امروز است و باید با رویکرد یک بحران پایدار به آن نگریسته شود.

دکتر شاهرخی ضمن اشاره به ضرورت بهره‌گیری از تجربه‌های موفق جهانی در مدیریت بیماری‌های ناقل‌زاد، خاطرنشان کرد: کنترل تب دِنگی تنها به معنای شناسایی پشه، سم‌پاشی و درمان بیماران نیست؛ بلکه نیازمند تعامل چندسطحی، فرهنگ‌سازی پیشگیرانه و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی است. نباید اجازه دهیم رویکرد از سلامت‌محور به درمان‌محور تغییر پیدا کند.

وی همچنین نظام مراقبت سندرومیک را یکی از ارکان اصلی مدیریت تب دِنگی معرفی کرد و افزود: موارد تب‌های ناشناخته یا مشکوک باید بلافاصله در چارچوب نظام مراقبت سندرومیک بررسی شوند و تمامی بیمارستان‌ها موظف به رعایت و اجرای دقیق این فرآیند هستند.

در ادامه جلسه، رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گزارشی از فعالیت‌های میدانی شامل پایش مناطق آلوده، اجرای عملیات سم‌پاشی هدفمند، آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی‌های محلی ارائه کرد.

در پایان، دکتر شاهرخی ضمن قدردانی از تلاش‌های همه معاونت‌ها و واحدهای اجرایی، بر لزوم هم‌افزایی نهادی و انسجام مدیریتی تأکید کرد و گفت: موفقیت در مدیریت و پیشگیری از تب دِنگی در گرو هماهنگی کامل، مسئولیت‌پذیری مشترک و پیگیری جدی تمامی ارکان دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی استان است.

پایان خبر/

نویسنده
user3
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *